Träning på tom mage och periodisk fasta

Jag börjar se starten på ett sommarlov från studierna nu. En redovisning kvar imorgon sen är det dags. Jag kommer lägga full kraft på jobb iallafall under juni så får vi se hur resten utspelar sig. Jag håller på att utveckla mitt PT-online vidare just nu när jag har tid till det. Har lite planer för den tjänsten i nästa ombyggnad 😉

daniel-friberg

I ungefär två månader nu har jag ätit enligt periodiskt fasta. 16-18 timmar utan mat och sen all mat på en gång i stort sett. Jag gillar det sättet att leva på men skulle aldrig kunnat göra det för några år sedan. Har alltid tyckt att frukosten är dagens höjdpunkt och man ska äta var tredje timma o.s.v. Jag älskar fortfarande frukost men äter det inte just nu. Och resten har ändrat sig en del.

Det blir rätt bra rutin när man gör saker under dagen, som att studera. Dricker aminosyror på morgonen (som inte bryter fastan), kommer ifrån studierna vanligtvis vid kl tre-fyra, tar en pwo, åker och tränar och är hemma vid sex-sju. Aminosyror under träningen och efteråt blir det en dubbel dos proteinpulver. När jag kommer hem äter jag en stoooor middag och två timmar senare är det större kvällsmat.

Processed with VSCOcam with se3 preset Processed with VSCOcam with t1 preset

Det blir alltså träning på ganska tom mage och det fungerar jättebra. Bättre än jag någonsin trott och jag provade verkligen på det förra veckan. Jag cyklade lite mer då. Både tisdag, torsdag, fredag, lördag och söndag faktiskt. Och så gym några dagar så det blev en del träning. Vi hade precis avslutat lite uppgifter i skolan så jag passade på när jag schemat var mindre tajt.

I lördags cyklade jag 10mil ensam och startade på förmiddagen. Tänkte jag skulle ta det lugnt och bara rulla runt på en bra puls för distansen. Drack aminosyror när jag vaknade och åkte iväg vid kl nio. Dagen innan åt jag min sista måltid vid kl halv sex och sen hade jag planer för kvällen så det blev ganska tom mage under cykelturen.

Inga problem med orken men jag blev lite stum i benen de sista 40 minuterna. Det har nog mest att göra med att jag inte är så tränad för cykling nu men kanske spelar något in rent näringsmässigt. Jag höll snittpulsen bra på 136 hade 31.9km/h i snittfart. Heeeelt okej alltså och då har inte tränat så mycket cykel i år. Eller förra året. Poängen är väl att det går utmärkt att träna på tom mage, och att formen är ok 😉 Efter det här åt jag en lättare lunch på nästan bara protein och lite senare tränade jag på gymmet. Inga problem.

Processed with VSCOcam with se3 preset

Och så avslutar vi inlägget med en nuvarande formbild. Som sig bör. Inga glada miner här men jag var glad. Innerst inne 😉 Jag har aldrig haft så bra form jag har nu på en så hög kroppsvikt.

Processed with VSCOcam with se3 preset